torsdag 1 januari 2009

Första måltiden på 10 veckor

Jag har fått den stora äran att vara gästbloggare här på Peters blogg idag. Jag var nämligen med igår hos Peter och Catrin på deras nyårsbjudning och fick då bevittna Peters första måltid på 10 veckor.

Jag har själv inte träffat Peter sen i november så det var verkligen en betydligt mindre Peter jag fick träffa igår kväll, min hälsningsfras blev "Tjenare, tunnis!!". Han såg lite rolig ut för kavajen var alldeles för stor, det såg ut som om han skulle drunkna inuti den...:-)

Han började kvällen med att hälla upp en folköl. Det måste varit en riktig chock för magen, för enligt Peter protesterade den vilt mot denna oömma behandling...

Per och Kerstin hade fixat en alldeles underbar förrätt som bestod av en "rulle" med kallrökt lax, creme fraiche, örter mm. Till detta en fräsch sallad med gurka, rödlök, citron, dill mm.
Det var lite intressant att se hur Peter tog sig an denna förrätt. Det var så tydligt att han längtat efter att få äta sin första måltid, men det syntes också att han gjorde det med viss skräckblandad förtjusning med tankar inför hur det nu ska gå att kontrollera ätandet efter "pulver"-perioden.

Han tog små tuggor och riktigt njöt av varje tugga. Tydligen var det intensiva smaker framför allt av sälta. Han smakade lite lite vin, och tyckte t.o.m. att vinet smakade salt.
Förrätten gick i alla fall bra, han lämnade lite granna och hoppade över rödlöken som kändes lite för stark för magen.

Nu var det då dags för huvudrätten som bestod av ugnsstekt kyckling med fetaost, pressad kokt potatis och en fantastiskt god varm sås som var creme fraiche och gräddbaserad.

Peter tog en ganska liten portion men åt upp allt ändå, tror den här rätten passade magen perfekt.

Kvällen fortsatte under allmänt stoj och glam med en omgång TP, lite karaoke och en massa prat och diskussioner. När vi diskuterade Peters viktnedgång och kommande utmaningar inom det området så slogs jag av hur målmedveten och fokuserad han verkar vara. Jag tror det kommer att gå jättebra även i fortsättningen med den inställningen. Det verkligen strålade om Peter denna kväll, så nöjd och glad över den bedrift han klarat av!!

När det gällde småtugget som alltid står framme en sån här kväll, så min uppfattning var att han höll sig ifrån det. Möjligtvis att han tog någon nöt?? Inget godis åt han i alla fall.

När det blev dags för efterrätt så hoppade han över den och lät vår "hemliga" gäst som dök upp senare att få den istället.

När vi hade festat färdigt framåt halvtre-snåret så konstaterade Peter att nu ska allt onyttigt kastas ut ur huset. Chipsen åkte i skräpkorgen och chokladkartongen skickades med den "hemliga" gästen hem.

Tack Peter och Catrin för en fantastiskt rolig och trevlig nyårsfest och lycka till med kommande hälsoutmaningar, du kommer att fixa det galant!!

3 kommentarer:

  1. Tack vännen för att du tog mig hit. Helt underbart att läsa det ur andras ögon hur det ser ut runt en människa som har kommit så långt. Helt underbart att läsa om folk som lyckas.
    Kramar i massor
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Först. Ett stort TACK Annika för att du vär här igår. Vi hade det riktigt trevligt. Det var en lugn kväll som kom igång först efter tolv, tyckte jag.

    Vad bra du skriver och beskriver hur jag upplevde det. Det var precis så. Jag ska utvekla det lite på nya bloggen.

    Du är ovärderlig. Kram

    Lotta jag hoppas att du har hitta nya bloggen.
    På den här kommer inga fler inlägg att skrivas.
    Kul att du tittade in.
    Kramis alla men nu går vi till Http://22veckor.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Va kul att du hade en gästbloggare! Jättebra skrivet och härligt att få uppleva din första måltid genom en annan person som var där!!!

    Hej hopp!

    SvaraRadera