tisdag 2 december 2008

Kvällsinlägget

Så har då ännu en dag gått och kan bara hålla med mig själv från morgonens inlägg att det går förbaskat lätt. Det rullar bara på för jag en massa rutiner som jag följer och det tänker jag ta med mig in i nästa fas.

Känner nu hur traktordäcket sakta blir mindre. Jag har faktiskt mätt magen lite nu men jag har inte noterat dem utan det får bli en egen måttstock. Däremot har jag bett att få måttet på magen från ITRIM så jag kan lägga ut det här. Det är ett startmått och det ska bli kul hur det ser ut efter de tio veckorna.

I morgon blir jag bjuden på julbord :-) Fast jag kommer inte äta något. Vi ska ha julbord på kören i kväll men jag aviker när de ska äta. Alltså jag orkar inte sitta och le när de äter för jag har faktiskt en gräns vad jag orkar med och jag spar lite ork till andra tillfällen.

Här är den lista jag kommer ha på kylskåpet när jag går in i nästa fas.

1. Ät bara när du ska äta.
2. Välj vad du ska äta och njut av det.
3. Måltidsordning
4. Drick mycket vatten
5. Rör på dig

Vad tycker ni. Ska jag ändra något?

6 kommentarer:

  1. Bra lista! Du skulle kunna lägga till en punkt
    6. "Känn efter hur dagen varit" (Toppen, Bra, OK, Njae, Usel)

    Jag tror nämligen att vi har en förmåga att rusa på i våra liv. Fastän vi inte märker det alla gånger. Att förändra sina matvanor är ett stort antagande. Beundransvärt. Och troligen inte utan en massa fallgropar.
    Genom att föra en liten logg över hur dagen var (där allt vägs in: kärlek, liv, jobb, hobbies, mat, självkänsla, motion) så är jag säker på att man lär sig hitta sina egna svagheter. När man gjort det kan man sen hjälpa sig själv att undvika sina fällor - och verkligen ha överseende med sina misstag.

    Slutligen: Bra tänkt med att gå innan frestelsen blir för stor ikväll! Hoppas kvällen blir rolig ändå :)

    SvaraRadera
  2. Tack HBP för dina ideer. Jag bestämde mig för en fempunktslista annars hade jag haft med något på slutet som Var glad du är på rätt väg.

    Jag har så många svagheter så jag skulle kunna skriva en hel bok om dem. Jag försöker vara ödmjuk mot livet. Man tar så mycket förgivet.
    Du kan ju kolla in hemsidan och på minneslunden så förstår du vad jag menar.

    Det kommer fler listor. Detta var bara den första :-)

    SvaraRadera
  3. Tycker det var en bra lista du skrivit även ett bra tillägg som HBP skrev. Något som jag har tyckt varit otroligt viktigt i fas 2+2 är att man faktiskt måste börja anpassa sig till att leva igen. Man kan ju inte tacka nej till festligheter o julbord i all evighet. Att faktiskt ta en shake till lunch för att kanske äta middag på kvällen om man nu är bortbjuden.. sen får man givet vara tydlig med för värden/värdinnan vad man kan och får äta.

    Du kämpar på bra!!

    SvaraRadera
  4. Hej Ellix. Kul att du tittar förbi min blogg.

    Jag håller med dig att man måste anpassa sig till verkligheten. Det är lite av det jag försöker säga med min lista. Välj vad du ska äta och njut av det. Är man på fest så behöver man inte äta av allt. Som sagt det kommer fler listor.

    Tack till er som kommenterar. Det är skitkul :-))

    SvaraRadera
  5. Jag tycker din lista är bra. Jag skulle behöva en "vad-jag-gjort-bra-idag" punkt för att lyfta mig själv. En väldigt bred punkt med positivt fokus mot sig själv. Jag har en förmåga att vara dum med mig själv så detta är ett sätt för mig att jobba med min självkänsla...

    Det är så svårt att tänka sig att du har så många svagheter! Jag tycker att du är så stark igenom din viktminskning!!! Du är ju min vikt-hjälte ;0)

    SvaraRadera
  6. Det som gjorde att jag tappade ca 10 kilo förra våren var regelbundna promenader och halva tallriken grönsaker. Resten visade sig inte spela så stor roll i mitt fall. Jag åt fortfarande godis och skräpmat någon gång i veckan, men det är inte de tillfällena som spelar roll. Hoppas att det går bra för dig även i fortsättningen, grymt bra jobbat hittills! :)

    SvaraRadera